• budzma.by
  • Пра нас
  • Крама
Будзьма беларусамі! Будзьма беларусамі!
telegram www.instagram.com/budzma/ Facebook.com vk.com twitter.com youtube.com
  • Актуаліі
  • Меркаванні
  • Маё права
  • Гісторыя
  • Літаратура
  • Фотарэпартаж
  • Афіша
  • "Будзьма!" прапаноўвае
27.11.2020 | Музыка

Андрусь Такінданг: «Радаваўся, што трапіліся не ў жніўні, а цяпер». Вялікая гутарка пасля Акрэсціна

«15 сутак. Учатырох з музыкамі гурта "Рэха" мы правялі 15 сутак у зняволенні. Каб асэнсаваць час за кратамі, я вёў дзённік падзеяў, уражанняў. Замест уступу хачу зрабіць зноску для чытачоў з органаў: успрымайце, калі ласка, гэты тэкст як літаратурны экзэрсіс, а не як доказную базу».


Так Андрусь Такіндаг пасля вызвалення з Акрэсціна вітаў усіх неабыякавых. Поўным складам гурт «Рэха» затрымалі 7 лістапада на Нёманскай, 4 — пасля дваровага канцэрта ў гонар адкрыцця мурала, узгодненага з ЖЭСам. Мы сустрэліся з Андрусём, каб пагаварыць пра тыя самыя «падзеі, уражанні», пра ролю музыкаў у новым беларускім свеце ды іншае, што ў дзённік і папярэднія інтэрв’ю не ўвайшло.

«Ад пачатку восені насіў па двое шкарпэтак і красоўкі без шнуркоў»

— У дзённіку ты кажаш, што прадчуваў затрыманне. Ці значыць гэта, што ты не здзівіўся, калі вашае таксі спынілі сілавікі? Ці можна быць да такога гатовым?

— Быў спадзеў, што нас абмінуць, можа, пабягуць у двор лавіць жыхароў, а музыкаў не заўважаць... Была такая здрадніцкая думка. Асабіста я яшчэ ад пачатку восені апранаўся цёпла, насіў па двое шкарпэтак, штаны без дзягі, красоўкі без шнуркоў. Так што па адзенні я аказаўся гатовы. Гэта дазволіла захоўваць сябе ў чысціні яшчэ да таго, як атрымаў перадачу: майка сушыцца — хаджу ў кашулі... 

 — Ты, можа, і для «Рэха» праводзіў такі інструктаж?.. 

 — Не, але ўсе мы ведалі пра гэта. І перад кожным канцэртам абмяркоўвалі, ці не варта зрабіць паўзу. А потым думаеш: ай, давайце яшчэ адзін адыграем!.. Мы адыгралі канцэртаў шэсцьдзесят; былі перыяды, калі ладзілі два выступы ў пятніцу, тры — у суботу і па адным — цягам тыдня штодня. Таму не было крыўдна, калі нас затрымалі: мы і ў той дзень некалькі канцэртаў адыгралі. Напярэдадні, 6 лістапада, выступ адмянілі самі жыхары, напісалі, што не змогуць гарантаваць бяспеку

— Чаму вы гэтым займаліся, ведаючы, якія ёсць рызыкі?

— Бо гэта крута. Для музыканта самае вялікае шчасце — быць запатрабаваным. Класна далучыцца да салідарнасці народнай. Для нас гэта быў гонар. І аптымальны варыянт дзеяння. Некаму зручней актыўна праяўляць сябе на шэсцях, рабіць крэатыўныя плакаты, ладзіць перформансы на маршах. Некаму класна валанцёрыць. Для нас самай зручнай і зразумелай формай удзелу аказаліся дваровыя канцэрты.

Удзельнікі гурта «Рэха» розных часоў запісалі кавер на песню «На самым краі» на знак салідарнасці з затрыманымі музыкамі

— Калі ты зразумеў, што трапіш менавіта на Акрэсціна — было страшна? У гэтага ізалятара рэпутацыя значна горшая, чым у Жодзіна, Баранавічаў, Капыля... 

— Напачатку нас адвезлі ў РУУС, склалі пратаколы, адбіткі пальцаў узялі, тэлефоны забралі. Самае непрыемнае, калі разумееш, што будуць чытаць перапіскі. Я спачатку сказаў: «Можна я не буду даваць код ад свайго тэлефона? Што на гэты конт кажуць законы?» А мне амапавец у адказ: «Шчас я цябе застаўлю! Шчас ты быстра мне ўсё тут даш!» Я, наколькі мог, рыхтаваўся, канечне, але цяжка ў шпіёна гуляць, калі ты дарослы чалавек, тэлефоны чысціць... Як быццам жонцы здраджваеш. 

Калі ўжо сядзелі на Акрэсціна, размаўлялі з сукамернікамі: вось мы ўдваіх сядзім — а летам сядзела дваццаць. Нас у дворык вывелі, і мы разумеем: тут людзі гадзінамі стаялі, ляжалі... Мы разумелі, што гэта месца пакутаў, і была, ведаеш, нейкая своеасаблівая радасць, што мы трапіліся не ў жніўні, а цяпер, калі ўсё намнога больш лайтова. І наогул: я сядзеў з людзьмі, якіх на шэсці затрымлівалі, дык з імі абыходзіліся больш жорстка. 

— Чула сумневы, ці варта размаўляць з сілавікамі па-беларуску, «правакаваць». Якую моўную палітыку абраў ты? 

— Я па-беларуску размаўляў. І я заўважыў, што шмат у каго з «іх» — натуральнае беларускае маўленне, дзеканне-цеканне ўзорнае, відаць, многія з вёскі прыехалі. Асобна не чапляліся праз мову, адзін раз толькі, калі запытаў, ці не вызваліўся матрац, мне ў адказ гыркнулі «не вызваліўся!» Я так і не зразумеў: ці мне па-беларуску адказалі, ці проста перадражнілі. 

— Калі за гэтыя два тыдні табе было найбольш цяжка?

— Спачатку знаходзішся ў троху шокавым стане, звыкаешся з новым месцам. Але я вырашыў, што адразу трэба ўключацца: пачаў адціскацца ад падлогі, мыць адзенне, абжываць камеру. Калі мы толькі прыйшлі, не было туалетнай паперы. Але пасля нам яе далі, і тады жыццё стала як песня. А потым частку нашых музыкаў перавялі, у мяне з’явіўся матрац — больш не трэба на падлозе спаць! Санаторый! 

— А ў перадачы што найбольш парадавала? 

— Нататнік і асадка. Ежы мне даволі было, кашы іхнія я спакойна еў. А яшчэ вада: паілі толькі два разы на дзень, і ўвесь час хацелася піць. Галоўнае там не хварэць. Калі не хварэеш — усё нармальна пераносіцца. З нашых музыкаў Кастусь (Лісецкі — tuzinfm.by) захварэў: яго этапавалі ў Жодзіна, з Жодзіна — у Магілёў, а ў Магілёве не прынялі, таму што было відавочна, што ён заразны. Цяпер ён у шпіталі. Самае страшнае, што пасля хваробы яму, магчыма, трэба будзе даседжваць сем сутак. Лёня (Паўлёнак — tuzinfm.by) цяпер на ізаляцыі — хварэе дома з пацверджаным кавідам.


— Ці зведаў ты на сабе легендарную беларускую салідарнасць? 

— Калі я выходзіў з Акрэсціна, нас процьма людзей сустракала, і жыхары з Нёманскай, дзе нас затрымалі, былі. Усе прапаноўвалі дапамогу, і пасля людзі пісалі, знаёмыя і незнаёмыя, і жыхары Нёманскай, і Фонд культуры... Пакуль што патрэбы такой няма, магчыма, калі будзем аплочваць нашае «ўтрыманне», з’явіцца. Мы не адчуваем сябе самотнымі са сваёй праблемай. У нас ёсць усё неабходнае. 

«Упэўнены, там ёсць людзі з добрымі якасцямі. Але яны робяць памылку»

— У тваім дзённіку фігуруе «нармальны міліцыянт». Як ты лічыш, зараз усе, хто застаўся працаваць у сілавых структурах, злодзеі — ці ёсць людзі, якія «проста робяць сваю працу»?

— У грамадстве моцная палярызацыя, і цяжка цяпер сказаць «проста праца». Але гэта не выключае, што ў іх могуць быць цудоўныя асабістыя якасці, што яны могуць дзяцей любіць, спачуваць вязням... Яны і паміж сабой мацюкаюцца, сварацца, гэта таксічная праца, і калі яны груба ставяцца да затрыманых, то і паміж сабой так паводзяцца. Цяпер вялікая колькасць затрыманых, і, можа, яны не спраўляюцца са сваімі эмоцыямі — гэта ж не бамжа аднаго пасадзіць, плынь людзей бясконца ідзе. І так, яны зрываюцца. Упэўнены, там ёсць людзі з добрымі асабістымі якасцямі. Але яны робяць памылку.

— Ты іх не асуджаеш? 

— Наадварот, шукаю магчымасць апраўдаць. Таму што ёсць розныя жыццёвыя сітуацыі, у кожнага чалавека — розная сіла характару, розны гарт, і мне прасцей шукаць апраўданні, чым асуджаць. 

— Пасля сутак не з’явілася гневу, агрэсіі, жадання помсціць?..

— Яшчэ большае шкадаванне. Разумееш, я выходжу з Акрэсціна, і мяне сустракае процьма людзей: музыканты, сябры, знаёмыя і незнаёмыя, усе вітаюць, фоткаемся, віно п’ем... А яны куды выходзяць? Яны ўвесь час у турме. Гэта яны — вязні. Іх шкада. Іх ніхто не сустракае. Я паспрабаваў на сябе гэта прымерыць, і зразумеў, што я б такое не пацягнуў. Гэта нейкае пекла дабраахвотнае. 

— Ты казаў, што калі молішся, то молішся таксама за міліцыянераў і амапаўцаў. Гэта праўда? Што ты просіш для іх? 

— На Акрэсціна я спрабаваў сваё жыццё духоўнае «пракачаць»: раніцай рабіў знак крыжа, увечары маліўся, перад ежай, яшчэ і малітоўнік атрымаў ад праваслаўнай царквы... Я пабачыў, што вязнем быць сумна, таму шчыра маліўся за сваіх сукамернікаў і іншых зняволеных. І таксама стала відавочна, як нявесела быць міліцыянерам: брахаць, лаяцца, служыць рэжыму — сабе я такога не пажадаў бы. І таксама абсалютна шчыра за іх маліўся. Чаго я прасіў — не ведаю... Пэўна, радасці, міласэрнасці божай для ўсіх, для бедных вязняў і для бедных міліцыянераў.

— Заўважна, як весела ты пра свае прыгоды распавядаеш. Табе найбольш гумар дапамагаў, ці вера, ці ўсё разам? 

— І тое, і тое. Наогул, ты рыхтуешся да больш страшных рэчаў, што табе зараз будуць галаву адкручваць. Прыходзіш — а цябе не б’юць. І ты такі: «Ваў, крута, не б’юць!» — і настрой адразу падымаецца. Папраў шкарпэткі — добры настрой. Схадзіў пакакаў — добры настрой. Там колькасць нагодаў для радасці павялічваецца. А яшчэ ты разумееш, што могуць накінуць яшчэ 15 сутак, таму шукаеш яшчэ больш нагодаў для добрага настрою. 

— А калі б цябе проста зараз паклікалі даць канцэрт — ты б змог? 

— Калі б запрасілі і быў шанец, што мяне не зловяць, я б падумаў, зразумеў, што мне страшна, — і пагадзіўся. Я патлумачу. Чаму мы гралі канцэрты нават тады, калі музыкаў пачалі лавіць? Таму што нам стала страшна, і я зразумеў: калі адмоўлюся праз гэты страх, ён будзе цягнуцца, будзе вісець нада мной, як дамоклаў меч. А калі кажаш: ай, будзе што будзе! — робіцца лягчэй. Ты ідзеш насуперак страху, каб не стаць ягоным псіхалагічным закладнікам. І цяпер я чакаю бліжэйшых маршаў, каб зразумець, як буду сябе адчуваць. 

— Ты ведаеш, ёсць людзі, якія робяць рэпосты, пішуць у сацсетках, падпісваюць звароты — але на акцыі не ходзяць, страшна. І праз гэта адчуваюць віну, пачынаюць самі сябе дакараць...

— Гэта жэсць. Мы не павінны адчуваць віну. Ты сам вырашаеш, куды ісці, куды не ісці. Рызыкі відавочныя, і розныя бываюць сітуацыі. Вось я сядзеў — у мяне няма дзяцей. У Лёні — дачка малая. У Кастуся — дзве малыя дачкі. І мне больш-менш лёгка пагадзіцца на канцэрт. А яны адказныя за сваіх дзяцей, за жонак, у іх куды большыя рызыкі. Я ніякіх смелых учынкаў не здзяйсняю, максімум, чым рызыкую, — сваім асабістым камфортам. А хлопцы рызыкуюць сваімі сем’ямі. Так што няма чаго сябе дакараць, тут трэба выжыць усім і здароўе захаваць. 

«Я ўжо даўно святкую перамогу — як толькі пабачыў Мінск у нацыянальных сцягах»

— Як ты мяркуеш, чаму дваровыя канцэрты набылі такую шалёную папулярнасць? 

— Я дагэтуль шакаваны! Мы з музыкамі прыйшлі да думкі, што калі ёсць салідарнасць, людзям патрэбны нейкі голас. Гэта ідэнтыфікацыя — аддзяліць сябе ад садыстаў. «Яны» спяваюць «Любимую не отдают» — а што спяваем мы? Музыкі — іх голас. І не толькі музыкі: гісторыкі, тэатральныя дзеячы, паэты... Людзям недастаткова збірацца і моўчкі стаяць, або крычаць «Жыве Беларусь!» увесь час. Людзі сталі цікавыя адно адному. Калі раней полем беларускай цікаўнасці быў Дудзь, то цяпер у нас у саміх штосьці адбываецца, хочацца асэнсаваць самога сябе і наваколле. 

— Хтосьці кажа, што абуджэнне беларусаў — гэта цуд. У адказ чуецца абураны голас з боку беларускай інтэлігенцыі: які цуд, мы дваццаць гадоў працавалі дзеля гэтага дня!.. Як на цябе, уздым пайшоў сам сабою ці гэта напраўду заслуга людзей, якія працавалі «ў імя беларушчыны» з сярэдзіны 1990-х?

— Я такога не чакаў. І мне хочацца цешыць сябе думкай, што, можа быць, і мы спрычыніліся таксама, і нашыя песні неяк паўплывалі, але мне цяжка ў гэта паверыць насамрэч — так многа людзей сталі гэтым цікавіцца. Вядома, былі светачы, што ўвесь час сядзелі ў турмах, адстойвалі дэмакратычныя прынцыпы і беларускую культуру, былі нязломнымі. Напэўна, і гэта спрацавала, — але і нешта іншае здарылася. Не ведаю, што. 

— Большасць пра тых самаахвярных людзей і не чула. Іх увогуле лічылі фрыкамі.

— Так, яны ўспрымаліся як маргіналы, нямодныя мужчыны і жанчыны з дзевяностых, якія не ходзяць у кавярні, выкраслілі сябе з сучаснага жыцця... А цяпер, бачыш, усё аб’ядналася — і крэатыўны сектар, і змагары са стажам. Усе злавілі агульны рытм. Я ўражаны дагэтуль, што ўвесь Мінск — у бел-чырвона-белых сцягах. Калі пачыналася палітычныя кампанія, я думаў: толькі б не спалохаць людзей гэтай сімволікай нацыянальнай!.. А тут бачу, што самі людзі куды больш да яе звяртаюцца, куды болей крычаць «Жыве Беларусь».

Я ўжо даўно святкую перамогу — як толькі пабачыў Мінск у нацыянальных сцягах. Для мяне ўжо ўсё спраўдзілася. Далей будуць расчараванні, цяжкасці, але зараз — самы рамантычны, прыгожы момант, самы пік, калі зло відавочнае і дабро відавочнае, калі людзі праяўляюць найлепшыя якасці — і тут жа, на кантрасце, хтосьці праяўляе найгоршае, той жа садызм. Вялікае шчасце — жыць у гэтым часе, адчуваць усю сур’ёзнасць і сапраўднасць жыцця. Зразумела, што ў такім вялікім напружанні, на такой высокай ноце немагчыма доўга функцыянаваць. Доўга немагчыма быць высакароднымі. Пасля мы зноў зоймемся пабытовымі справамі, станем дбаць пра сябе, і дай божа, каб усё гэта адбывалася ўжо ў дэмакратычным рэчышчы, у вольнай Беларусі. Так што я асабліва не чакаю цудоўных сюрпрызаў — усе цуды ўжо адбыліся. Я іх бачыў. Можна спакойна перагортваць старонку і жыць будзённым жыццём. 

— Ты ведаеш, некаторыя не хочуць «перагортваць старонку» — калі казаць у зразумела якім кантэксце. У людзей ёсць прага помсты.

— Гэта непазбежна. Ім (супрацоўнікам сілавых структур — tuzinfm.by) будуць помсціць, і будуць жорстка з імі абыходзіцца. І зноўку на дапамогу прыйдуць айцішнікі, крэатыўныя рэстаратары, мастакі-музыкі, валанцёры — на дапамогу гэтым міліцыянтам, так. Але ёсць народны гнеў. Яны яго адчуюць рана ці позна. І прагрэсіўнай, вегетарыянскай частцы грамадства давядзецца сачыць за законнасцю. Найлепшы варыянт для гэтых міліцыянераў — суд, разбіральніцтва. Каб, адбыўшы пакаранне за «няправільны выбар», яны супакоіліся, выдыхнулі і зноў сталі часткай беларускага грамадства.

Размаўляла Наста Грышчук, для TuzinFM.by

Tweet

Апошняе ў рубрыцы:

valiancina_shauchenka
Каляндар

Каляндар на 25-31 студзеня. Што святкуем? Па чым сумуем?

Прапануем Вам падборку знакавых датаў на тыдзень. Ёсць за што парадавацца, па чым пасумаваць, пра што задумацца. Кожная дата – кавалачак гісторыі, карысны не толькі як артэфакт мінулага, але і “пасланне ў бутэльцы” для...

valiancina_shauchenka
Музыка

Беларускі фонд культурнай салідарнасці распачынае анлайн-фэст #АртыстыПерамогі!

Глядзіце кожную суботу а 20-й гадзіне канцэрты годных музыкаў, якія праявілі актыўную грамадзянскую пазіцыю, былі на маршах, завітвалі да вас у двары, пісалі пратэставыя песні і здымалі адпаведныя...

valiancina_shauchenka
Каранавірус

Чаму адны хварэюць на кавід цяжэй за іншых? Прычынай могуць быць антыцелы-пярэваратні

Медыкі знаходзяць усё больш доказаў таму, што разуменне цяжкіх выпадкаў інфекцыі SARS-CoV-2 магчыма праз даследаванне аўтаімунных антыцел, паведамляе Наша Ніва. Ёсць некалькі тэорый, як аўтаімунітэт узнікае пасля...

valiancina_shauchenka
Гісторыя

Што паглядзець у Глыбокім? Згушчонка, барока, радзіма Ластоўскага

Працягваем спазнаваць Беларусь з «Будзьма!». Калі чуеце пра Глыбокае, якія асацыяцыі ўзнікаюць? Салодкія, як Глыбоцкая згушчонка? Але ж не адзіным малаказаводам вядомае Глыбокае. Глыбоччына – родныя...

Апошнія навіны

    Каляндар
    Каляндар на 25-31 студзеня. Што святкуем? Па чым сумуем?
    Музыка
    Беларускі фонд культурнай салідарнасці распачынае анлайн-фэст #АртыстыПерамогі!
    Каранавірус
    Чаму адны хварэюць на кавід цяжэй за іншых? Прычынай могуць быць антыцелы-пярэваратні
    Гісторыя
    Што паглядзець у Глыбокім? Згушчонка, барока, радзіма Ластоўскага
    Краіна
    У Валожынскім раёне скралі валун плошчай з пакой
    Грамадства
    «Пэрспэктыва нашай перамогі відавочная», — Уладзімер Някляеў
    Праект Кірыла Стаселькі "Можам"
    «Заўважыў, што зло ўжо навісла над табой і плюе табе ў твар. Тады немагчыма трымаць вочы заплюшчанымі»
    Гісторыя
    Хто такія «гыцалі» і дзе была Сліжоўка? Ўспаміны пра пасляваенны Гродна
    Мастацтва
    Містычна трапіў у Парыж і містычна адкрыў магілу Мадыльяні
    Грамадства
    Сем гадоў таму ў Кіеве загінуў Міхась Жызьнеўскі. Гісторыя жыцьця, сьмерці і ўганараваньня беларускага Героя Ўкраіны
    Грамадства
    Да ўладальніка крамы з нацыянальнай сымболікай у Баранавічах прыйшла праверка ДФР
    Грамадства
    Алег Трусаў: Нацыянальная сімволіка для рэжыму – сімвал пратэсту
    Грамадства
    Фонд культурнай салідарнасці дамагаецца выключэння Белтэлерадыёкампаніі з EBU
    Грамадства
    Смяротнае пакаранне: за паўкроку да адмены?
    Музыка
    Няправільны тэкст: як песні Naviband «баняць» на конкурсах і святах

Афіша

  • 06.05 20:00Народны альбом

УСЕ ПАДЗЕI

Рассылка навінаў

Важнае пра нас

  • Што такое "Будзьма беларусамі!"
  • Рэкламадаўцам
  • Асобы кампаніі
  • Усе праекты "Будзьма!"
  • Рэдакцыйная пошта: razam@budzma.org

Папулярнае

    • Віктар Марціновіч: Пуцін на беларускай сцежцы
    • Спрэчнае жыццё бацькі беларускай граматыкі
    • Фазэль, бізнес і правы чалавека. Беларускі трыгер еўрапейскай палітыкі
    • «Словы мацней»: Галіна Казіміроўская чытае твор Міхася Чарота
    • Дзве матрыцы і адна Галгофа Аляксея Навальнага

Ахова спадчыны

  • Смуткуем…
  • Сумесныя кансервацыйныя працы
  • Новыя перспектывы супрацы
  • Другое жыццё твора мастацтва
  • Праблема Жыровічскага манастыра вырашана
© Грамадская культурніцкая кампанія «Будьма беларусамі!», 2008-2019.
Логотип
Распрацавана і звярстана Логотип компании IBWM