• budzma.by
  • Пра нас
  • Крама
Будзьма беларусамі! Будзьма беларусамі!
telegram www.instagram.com/budzma/ Facebook.com vk.com twitter.com youtube.com
  • Актуаліі
  • Меркаванні
  • Маё права
  • Гісторыя
  • Літаратура
  • Фотарэпартаж
  • Афіша
  • "Будзьма!" прапаноўвае
23.12.2016 | Навіны "Будзьма!" У краіне Грамадства Абмяркоўваем культуру Разам да справы!

“Журналіст vs актывіст: як выгадна суіснаваць разам”

IMG_5349

Няпростыя ўзаемаадносіны журналістаў, НДА і грамадскіх актывістаў — што называецца, адзін з адвечных сюжэтаў беларускай рэчаіснасці. Журналісты часцяком не разумеюць, як актывісты могуць убачыць значную для СМІ тэму ў сваіх праектах, а актывісты ў сваю чаргу крыўдзяцца за недастатковую ўвагу з боку медыяў.

Кампанія “Будзьма беларусамі!” накіравалася ў Гомель, каб разабрацца, ці могуць актывісты з журналістамі знайсці паразуменне, калі сабраць іх разам і даць слова.

“Адна з праблем нашай супольнасці палягае ў тым, што нас шмат, актыўных, але чамусьці мы працуем паасобку, — кажа каардынатар кампаніі “Будзьма” Марыя Шарый. — Задача нашага сённяшняга прэс-клуба — знайсці, як наладзіць дыялог паміж грамадскім сектарам і СМІ”.

“Сёння класічная схема СМІ — галоўны рэдактар, рэдактар, журналісты, гэткая класічная каманда — пачынае паступова знікаць, — кажа рэдактар партала CityDog Сяргей Сахараў, які паспеў за апошнія дваццаць гадоў пабыць і грамадскім актывістам, і пасупрацоўнічаць з НДА, а цяпер займаецца СМІ. — Рэч у тым, што цяпер мы маем прыклады таго, як ініцыятывы ствараюць СМІ, часопіс “Имена” — добры прыклад. Ці расійскія “Такие дела”. Добры прыклад — блогер Варламаў, пасты якога пра падарожжа ў той ці іншы горад (часам спрэчныя) абмяркоўваюцца на дзяржаўным узроўні”.

Па словах спадара Сахарава, сённяшні чытач (а гэта ў тым ліку людзі, якіх называюць крэатыўным класам) вельмі зацікаўлены чытаць пра актыўнасці неабыякавых людзей. Нехта зарабіў грошай і ўпрыгожыў пад’езд відамі Сан-Францыска? Раней такое было нецікава, цяпер жа для крэатыўнага класа гісторыя чалавека, які зарабіў на ІТ і паляпшае прастору вакол сябе, — выйгрышная тэма.

“Датычна грамадскіх актывістаў: цяпер трэба фармуляваць, чым вы адрозныя і класныя, рабіць гэта арыгінальна і нават нахрапіста, каб апынуцца на першай старонцы сайта, — кажа спадар Сяргей. — Таксама для таго, каб тэкст “стрэліў”, патрэбны экспертны погляд на праблему. Чытачу важна паказваць, як пачынаецца новы гарадскі феномен. Напрыклад, каб патлумачыць, чаму падземныя пераходы — гэта дрэнна, мы звярнуліся да ўрбаністаў, бо менавіта яны — эксперты ў гэтай галіне.

Мы ўсе супольна спрабуем надаць моду актывізму — незвычайныя вечарынкі, грошы з якіх ідуць у дзіцячыя інтэрнаты, тэма дабрачыннасці цяпер надзвычай папулярная сярод крэатыўнага класа”.

Галоўная праблема для СМІ? Не кожны матэрыял будзе звышчытаным. Ёсць класныя ініцыятывы, на тэксты пра якія людзі рэагуюць надзвычайна — сёлета такой стала тэма псіханеўралагічнага інтэрната.

Тэма мала таго што актуальная — людзям было вельмі цікава паглядзець, як жывуць людзі іншыя. Ці вось вельмі карыстаўся попытам тэкст пра калекцыю моднай вопраткі для людзей з абмежаванымі магчымасцямі.

IMG_5359

“Што ж трэба рабіць актывістам, каб “падабацца” медыям? Па-першае, ведаць пра інфармацыйную палітыку выдання, да якога вы звяртаецеся, — кажа спадар Сяргей. — Па-другое, умець літаральна “разжаваць” для медыяў свае ўнікальныя гандлёвыя прапановы. Ствараць вельмі ўцямныя рассылкі і рэлізы. Прапаноўваць незвычайных герояў і цікавыя гісторыі. Прапаноўваць сябе ў якасці эксперта. Прапаноўваць супольныя медыягенічныя праекты”.

“Мы з’явіліся восем гадоў таму і сталі гэткім мясцовым фэйсбукам, — расказвае Зміцер Новікаў, супрацоўнік гомельскага сайта “Моцныя навіны”, аднаго з найлепшых рэгіянальных СМІ краіны, суполка ў сацсетцы vk.com якога налічвае 92 тысячы падпісчыкаў, а штодзённая аўдыторыя — каля 40 тысяч наведнікаў. — Спачатку мы былі сайтам для грамадзянскіх ініцыятываў і мясцовага палітычнага жыцця, чаму і кажу пра фэйсбук, пасля сталі навінавым парталам.

У чым сакрэт нашай папулярнасці? Мы наступілі на горла ўласным інтарэсам. Асабіста я люблю пісаць пра культуру і, прыкладам, пра дыназаўраў, але гэтыя тэмы, мякка кажучы, не запатрабаваныя. Нас часам папракаюць, што празмерна шмат “чарнухі” на сайце, але калі яна не з’явіцца ў нас, яе пойдуць глядзець на іншы сайт. Што да ініцыятываў, то існуюць такія, што не цікавыя чытачу, але важныя самі па сабе. Мы ж робім выбар па колькасці патэнцыйных праглядаў”.

Па словах спадара Новікава, самае галоўнае для актывістаў — уявіць сябе на месцы нейтральнага чалавека, які не знаёмы з вашай кампаніяй, і зрабіць так, каб зацікавіць яго. Медыянагоду заўжды можна стварыць.

IMG_5381

“Была гісторыя, калі кампанія “Наш дом” пісала, што ў Гомелі не хапае грамадскіх прыбіральняў. Падрыхтавалі матэрыял з кучай фота. З прыбіральнямі як яны ёсць. Бывае, што здымкі амаль перадаюць пах. Тым не менш гэта вельмі зацікавіла чытача. Чым лепшы ваш прэс-рэліз, тым болей шанцаў, што СМІ на вас адрэагуюць. Любы івэнт ад НДА — зрабіце анонс, калі мы будзем мець магчымасць і зацікавімся, прышлём каго-небудзь. Ці зрабіць тэкст і дашліце нам”.

Ці не парушае гэта журналісцкія стандарты?

“На сёння мы не маем рэсурсу, каб не парушаць такія правілы, — кажа Зміцер. — Нам трэба кампенсаваць свае затраты на стварэнне кожнага матэрыялу”.

Аўдыторыя ўздымае пытанне беларускай мовы: чаму беларускамоўных матэрыялаў на абодвух сайтах, чые прадстаўнікі прысутнічаюць на прэс-клубе, так мала?

“На вялікі жаль, беларускамоўныя тэксты чытаюцца менш, — кажа спадар Новікаў. — Гэта статыстыка, а не беларусафобія”.

“Ёсць прыклад “Нашай Нівы”, але некарэктна параўноўваць нас з “НН”, — кажа спадар Сахараў. — Бо “НН” — гэта вельмі стары брэнд, з вялікай аўдыторыяй. Калі б “Наша Ніва” зараз пачала з нуля, параўнанне было б карэктным. Што, дарэчы, вельмі прыемна — прапановы ад бізнесоўцаў, камерцыйных кліентаў часцяком маюць пункт, што тэкст мусіць быць па-беларуску”.

Добры прыклад супрацы СМІ і актывістаў — тэксты гамельчука Ігара Случака, які заўзята змагаецца за беларускую мову і вядзе суполку “Справаводства па-беларуску”.

IMG_5412

“Да рознага даходзіла, — кажа спадар Ігар. — Мне нават прапаноўвалі вывучыць рускую мову”.

У асабістым актыве спадара Случака некалькі кейсаў, калі ненавіснікаў беларускай мовы прыцягвалі да адказнасці. Кожны раз менавіта спадар Ігар уздымаў хвалю, калі бачыў парушэнне заканадаўства.

“Я ўвесь час супрацоўнічаю з журналістамі, — кажа спадар Ігар. — Раблю пост у фэйсбуку, даношу інфармацыю да СМІ, ды і сам з задавальненнем дапамагаю СМІ. Мы шмат працавалі, напрыклад, з “Беларускай федэрацыяй футбола”, і цяпер гэта ледзь не самая беларускамоўная ўстанова ў краіне. Калі стваралі “Справаводства па-беларуску”, з першым кейсам нас падтрымалі БелаПАН і “Камсамольская праўда”. Дарэчы, суполка “Справаводства” вельмі пашырылася. Там можна знайсці і звароты, і людзей, якія нас падтрымліваюць — вялікі аб’ём інфармацыі”.

“Людзі, з якімі мы працуем, — нашы патэнцыйныя калегі, а неабавязкова толькі апаненты, — кажа каардынатар дыскусіі Андрэй Стрыжак. — З некаторымі, канечне, цяжка дамовіцца, але ўспрымаць іх як ворагаў таксама няправільна”.

“У нашай справе вельмі дапамагаюць сацыяльныя сеткі, — кажа спадар Ігар. — Дарэчы, цурацца некаторых з іх, як, прыкладам, “Аднакласнікаў”, таксама не варта. Там вельмі вялікая патэнцыйная аўдыторыя, галодная да навінаў, якая не чытае больш нічога. Трэба даваць ёй такую магчымасць.

Дык, урэшце, хто ў больш моцнай пазіцыі — журналіст альбо актывіст? Часам жа і НДА могуць адправіць журналіста хадзіць па коле, ад актывіста да актывіста, як па кабінетах выканкама. З іншага боку, ёсць і НДА, якім не патрэбнае асвятленне ў СМІ, і гэта нармальна.

“Для НДА вельмі важна стварыць якасны прэс-рэліз, падстрахавацца паблікамі ў сасцетках. Мерапрыемствам, якія на першы погляд падаюцца “сухімі”, надаць прыгожую абгортку, — падсумоўвае Андрэй Стрыжак. — Для журналістаў важна патлумачыць НДА, што камера — гэта не камера СІЗА, што гэта не балюча і нават карысна, але цікавяць іх не ўсе тэмы. На гэтым можна выбудаваць узаемавыгадныя стасункі”.

Мікалай Левертаў

Фота – Аляксандр Кісялёў

 

Глядзіце таксама:

“Нам не стае хіба толькі асабістага кантакту” — як камунікуюць журналісты і актывісты Віцебска

Як стварыць медыя для крэатыўнага класа?


Tweet

Апошняе ў рубрыцы:

valiancina_shauchenka
Грамадства

29-гадовы дырэктар Нацыянальнага гістарычнага музея пакідае пасаду

Яго называлі пратэжэ экс-міністра культуры Юрыя Бондара, піша Наша Ніва. minsknews.by Культуролаг Павел Сапоцька, які з’яўляўся дырэктарам Нацыянальнага гістарычнага музея Рэспублікі Беларусь, пакідае...

valiancina_shauchenka
Грамадства

18-гадовы палітвязень узяў віну на сябе, але і яго сяброўку не вызвалілі. Зірніце, як ён малюе

Сярод чатырох соцень зняволеных за палітыку ў Беларусі — трое зусім маладых, 18-гадовых, піша Наша Ніва. Дваіх з іх, Сафію Малашэвіч з Мазыра і Ціхана Клюкача з Брэста, акурат цяпер...

valiancina_shauchenka
Мастацтва

Мастак з Плошчы пераменаў: Карціна «Ромка, выходзь» аб тым, каб хлопцы выходзілі гуляць у мяч, а не паміраць

Мастак Андрэй Дубінін кажа, што цяпер ён стаў актуальным, хоць не хацеў гэтага. Яго карціна аб расстрэлах 1937 году «Ноч паэтаў», што прагрымела некалькі гадоў таму назад, па сутнасці, стала успамінам...

valiancina_shauchenka
Грамадства

Вольскі: «Яны ня хочуць, каб большасьць палюбіла іхні сьцяг, герб, лідэра»

Фармальны падыход. Прыйшоў яшчэ з СССР. Галачка стаіць, значыцца, усё зроблена. Насамрэч, можа быць усё, што хочаш — зроблена часткова, зусім не зроблена, але наяўнасць галачкі — упартая рэч, піша...

Апошнія навіны

    Грамадства
    29-гадовы дырэктар Нацыянальнага гістарычнага музея пакідае пасаду
    Грамадства
    18-гадовы палітвязень узяў віну на сябе, але і яго сяброўку не вызвалілі. Зірніце, як ён малюе
    Мастацтва
    Мастак з Плошчы пераменаў: Карціна «Ромка, выходзь» аб тым, каб хлопцы выходзілі гуляць у мяч, а не паміраць
    Грамадства
    Вольскі: «Яны ня хочуць, каб большасьць палюбіла іхні сьцяг, герб, лідэра»
    Мастацтва
    Палессе стане адной з сусветных пляцовак, дзе пройдзе конкурс мастакоў
    Грамадства
    «Выйшаў па цыгарэты і знік». Малады рэжысёр пяць месяцаў сядзіць на Валадарцы
    Грамадства
    У Мінскім раёне бацьку семярых дзяцей судзілі за бел-чырвона-белыя жалюзі
    Спорт
    Беларускіх футбалістаў зрабілі невыязнымі. «Каб захаваць дзяржаўныя грошы ў дзяржаве»
    Маё права
    Аўдыё пра забойствы і лягеры для пратэстоўцаў. Беларускія праваабаронцы зьвярнуліся ў ААН
    Спорт
    Škoda адмаўляецца спансіраваць ЧС па хакеі, калі ён пройдзе ў Беларусі
    Мастацтва
    У Полацку адкрылася выстава Канстанціна Вашчанкі
    Грамадства
    Лісты за краты. «Цісну рукі, абдымаю і веру ў хуткае вызваленне!»
    Грамадства
    Фазэль прызнаў, што зараз у Беларусі мала шанцаў прыняць ЧС па хакеі
    Грамадства
    Інфармацыйныя спецаперацыі супраць Беларусі ў заходніх СМІ
    Праект Кірыла Стаселькі "Можам"
    «Выпадкаў несправядліва асуджаных у Беларусі вельмі шмат»

Афіша

  • 20.01 19:00Анлайн-канцэрт Андрэя Мельнікава
  • 21.01 19:00Літаратурна-музычнае мерапрыемства “Мой Багдановіч”
  • 06.05 20:00Народны альбом

УСЕ ПАДЗЕI

Рассылка навінаў

Важнае пра нас

  • Што такое "Будзьма беларусамі!"
  • Рэкламадаўцам
  • Асобы кампаніі
  • Усе праекты "Будзьма!"
  • Рэдакцыйная пошта: razam@budzma.org

Папулярнае

    • Віктар Марціновіч: А зараз вернемся да нармальнага жыцця?
    • Запісы Зайцава — справа расійскіх нафтавікоў
    • Ад пракату «Доваду» да закрыцця кінатэатраў. Падводзім вынікі 2020 года ў беларускай кінаіндустрыі
    • Як у свеце адрэагавалі на візіт Рэнэ Фазэля да Лукашэнкі
    • «Словы мацней»: Аляксандр Памідораў чытае твор Зямы Піваварава

Ахова спадчыны

  • Смуткуем…
  • Сумесныя кансервацыйныя працы
  • Новыя перспектывы супрацы
  • Другое жыццё твора мастацтва
  • Праблема Жыровічскага манастыра вырашана
© Грамадская культурніцкая кампанія «Будьма беларусамі!», 2008-2019.
Логотип
Распрацавана і звярстана Логотип компании IBWM